Het Brussels gewest wil de Louizalaan volledig herinrichten met meer oog voor groen en de levenskwaliteit in de stad. Dit najaar wordt daarvoor een strategische haalbaarheidsstudie gelanceerd door Brussel Mobiliteit.
Brussel wil make-over voor Louizalaan: 'Groener, veiliger, rustiger'
De Louizalaan, ooit aangelegd als een met bomen omzoomde majestueuze laan, is sinds de jaren 1950 afgegleden tot een drukke verkeersader. "We willen die historische fout uit de jaren ‘50 nu herstellen en de Louizalaan opnieuw omvormen van een doorgeefluik voor autoverkeer tot een leefbare en aangename plek", zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Groener, veiliger, rustiger en als het even kan ook zonder tunnelmonden en met echte fietsstraten."
Voor die opdracht werd een studiebureau gespecialiseerd in mobiliteit aangeduid om een strategische visie op de Louizalaan te ontwikkelen. Het doel is om mogelijke pistes voor de herinrichting te onderzoeken met een evenwicht tussen de woon-, verbindings- en transportfuncties van de statige promenade. Ook zullen verschillende scenario's voor de toekomst van de Baljuw- en de Vleurgattunnel onder de loep worden genomen.
Het denkwerk gaat deze herfst van start en zal plaatsvinden in overleg met de betrokken gemeenten en met verschillende instanties zoals de MIVB, de brandweer, de politie, Leefmilieu Brussel, Net Brussel, URBAN en de Bouwmeester. Zodra de strategische richtlijnen voor de Louizalaan bepaald zijn, kan werk gemaakt worden van een meer gedetailleerde herinrichtingsstudie. Omwonenden en handelaars zullen bij dat proces betrokken worden, belooft Brussel Mobiliteit.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Louizalaan , Brussel Mobiliteit , haalbaarheidsstudie